Sporten bij warm weer

Hoenderdaal

Als de temperatuur in de buurt van 25 graden komt of hoger, dan worden trainingen aangepast. We gaan niet te snel van start, zodat het lichaam kan wennen aan de warmte. Sporten bij warm weer is inspannend. Daarom gaan oefeningen niet op een hoog tempo en wordt soms de grootte van het veld aangepast.

Drink van tevoren voldoende. Bij warm weer verlies je door zweten veel vocht. Dat vochtverlies moet worden aangevuld. Het beste kun je al beginnen met drinken voordat je gaat sporten. Doe dat dus voordat je dorst krijgt. Als je pas gaat drinken op het moment dat je dorst hebt, is er al een tekort aan vocht ontstaan.

Sport je korter dan 45 minuten? Dan is drinken tijdens de inspanning niet nodig. Vanzelfsprekend moet je dan wel in de uren vóór de inspanning voldoende hebben gedronken.

Kies lichte, luchtige kleding die de verdamping van zweet niet belemmert. Gebruik dus ‘ademende’ kleding. Stof die niet goed ademt plakt tegen je huid, houdt zweet en warme lucht vast. Dat wil je juist voorkomen. Witte kleding heeft de voorkeur: wit weerkaatst warmte uit de omgeving. Zwart absorbeert de warmte juist waardoor je het nog warmer krijgt.

Tijdens het sporten kun je jezelf afkoelen door water over je hoofd te gooien. Het helpt ook om een natte pet op te doen of een natte handdoek in de nek leggen of je kunt je shirt natmaken. Drink en eet wat om vocht, mineralen en koolhydraten aan te vullen en trek lekkere droge kleding aan.

Als laatste: smeer je goed in. Kies een zonnebrandcrème die uva- en uvb–straling tegenhoudt.

Fijne training!